dexter

Jag har fallit för en ny serie. Det är hopplöst.
Nu måste jag ju kolla varenda avsnitt, så igår klämde jag 4 avsnitt på raken.

Dexter.

Sån bra serie alltså.
och såklart så handlar den om en massmördare. Men inte vilken massmördare som helts, utan Dexter jobbar som rättsmedicinare och finner ibland människor som lyckas komma undan rättvisan. Men inte Dexters rättvisa.
Så han tar livet av dem som tror att de kommit undan.

Han är så där härligt oempatisk, fast han spelar "normal" Man hör hans egna tankar om hur han borde göra på ett visst eller annat sätt för att passa in.

"Nu borde jag säga att......." Nu skall jag nog gå till.......så att inte någon...."

Så att ingen skall misstänka att han faktiskt är en tom människa som mördar för att känna sig levande. Och för att då göra det "etiskt" riktigt så riktar han då in sig på brottslingar....

Etiskt rätt ja. han tar inte vem som helst som han tror har begått grova brott. Nej, han letar bevis och grundläggande argument. Jag gillar honom. Han är inte alltigenom ond, utan sin ondska kanaliserar han ut i egen rättvisa. Ja visst, det är HANS rättvisa. Men ändå....

Ibland är det som om man hittar en person eller karaktär, och man kan på något sätt tänka som den personen skulle tänkt. Inte så att jag tänker som en massmördare, utan mera den biten att man katalogiserar människor, sätter in dem i olika fack och avgör vem som hör till vad. det gör vi alla.

Medvetet eller omedvetet. Vi har alla fördomar eller så faller vi för stereotyper som vi tror stämmer.

Vi dömer människor, även om vi inte vill tro det. Vi kanske tror att vi är så liberala och öppna mot alla människor, men banne mig, det är vi inte. och när man väl har kommit till den insikten så kan man jobba vidare på ens egna fördomar. Men då måste man som sagt erkänna att man kanske har fördomar.....

Jag har en sak som jag jobbar med. Jag kanske dömer folk alldeles för snabbt. Jag går mycket efter första intrycket, och ibland får man revidera.
Men ibland stämmer ju första intrycket precis.

Därför gillar jag också Dexter. Han skaffar bevis för att någon har förbrukat sin rätt att existera. Och vi andra, tja vi kanske skall skaffa bevis så att vi inte dömer ut någon på förlösa grunder.

Lär av Dexter.
Sedan mår man bättre.


Vår allas favorit massmördare.

Vad tycker du då?...

Skriv vad du tycker (snällt tack):

Jag heter så mycket som:
Glöm aldrig mig!?

E-post: (syns inte)

URL/Bloggadress:

Vad jag vill ha sagt är...:

Trackback
RSS 2.0