betyg betyg

vet ni hur svårt det är att sätta betyg?

När man har en 75 elever som skall ha de där bokstäverna på ett papper innan de går ut skolan, och det är uppenbarligen jag som skall skriva dit dem, så kan det bli lite frustrerande.

det börjar bra. Jag granskar alla arbeten de gjort. Jag tittar på närvaro. Jag tittar på delaktighet. Jag tittar på allt, tycker jag.
Och så kommer man till den där punkten när man skall fatta pennan ihand och faktiskt skriva ner vad man tycker att de har gjort sig förtjänta av.

och det är ju inte jag som egentligen bestämmer vad för betyg som sätts. det är elevens egen intention och målsättning som avgör det mesta.
Men visst, det är jag det.

Jag tror säkert att det fins lärare där ute som sätter betyg på helt andra grunder.
På konstiga grunder.
Det tycker jag är helt fel. En elev skall väl inte få högre betyg för att hon är såååå trevlig. Eller att man sänker någon för att eleven inte passar in i de befästa rollerna som finns.

Nog talat om betyg. Bara så att ni förstår att det är en komplex fråga.

Och den här veckan är betygsveckan. på fredag skall de vara satta, slutbetygen.

Jag kämpar på.

Vad tycker du då?...
>Jag som skrev: emma

Haha - vi står verkligen på varsin sida av detta spektakel! Men jag förstår din roll gott och väl, läraryrket verkar inte vara nåt för veklingar.



Värst med betygen tycker jag är ens (elevens) egna förväntningar och krav. Det är ofta där det avgörs, och ofta det som slår tillbaka på en om ens ambtioner inte räckt tillräckligt långt (sett från lärarens perspektiv).



Kanske blev lite flummigt, men jag är helt insnöad på detta nu. Och dessutom rätt trött på det. Men jag känner med dig, lycka till med det tunga jobbet! Jag har i alla fall gjort mitt.

2008-05-28 @ 17:34:36
URL: http://barabratack.blogg.se/

Skriv vad du tycker (snällt tack):

Jag heter så mycket som:
Glöm aldrig mig!?

E-post: (syns inte)

URL/Bloggadress:

Vad jag vill ha sagt är...:

Trackback
RSS 2.0