det är ju första maj.

det har jag helt glömt av i min drogdimma efter operationen.

igår firade vi alla akademiker, och idag skall vi fira arbetarna. Så lång allt väl.
sedan kommer den konstiga frågan.
varför demonstrerar man?

Jag har på nåt sätt aldrig kommit underfund med detta tilltag. Självklart är det ju bra att gå ut och stödja i förbrödringens tidevarv, de somär mindre bemedlade i kanske något u-land eller någon sydamerikanskt land med någon diktator.
Visst.
Men när man i Sverige går ut och protesterar mot den förda politiken så känns det galet. Varför protestera mot sig själv?
Nu har vi ju haft ett systemskifte, så nu kan "di röda" ut  och demonstrera igen.

Men innan, när sossarna styrt landet i 40 år och första maj tågen stoltserade med banderoller som "ropen skalla - jobb till alla" , "tänk på fattigpensionären" osv, så undrar jag. det man demostrerar mot är ju den egna regeringens politik. Alltså den regering man uppenbarligen röstat på.
Om man nu måste gå ut och demonstrera mot det som man röstat på - varför röstar man nästa gång på samma sak, som man uppenbarligen var missnöjd med?

Ni förstår ju att jag är ingen retoriker av någon klass, men ibland undrar jag bara.
Fundera står ju var och en fritt att göra. Är det någon som kan förklara detta fenomen?

Eller inte.

Vad tycker du då?...
>Jag som skrev: KaraokePrinsessan

Mycket intressat resonemang... Jag har inget svar på din fråga och jag har aldrig varit mycket för att demonstrera. tyvärr är det väl så att även om man hjälp till att rösta fram en viss åsikt kan ju det partiet komma att ändra sig under tidens gång men visst är det en inressant fråga.
Jag får nog fundera på den en stund till....

2008-05-02 @ 09:05:56
URL: http://karaokeprinsessan.blogg.se

Skriv vad du tycker (snällt tack):

Jag heter så mycket som:
Glöm aldrig mig!?

E-post: (syns inte)

URL/Bloggadress:

Vad jag vill ha sagt är...:

Trackback
RSS 2.0