Det där sneda regnet....

....som på något sätt alltid lyckas göra mig så där jätteblöt om man mot förmodan går ut. sånt är det idag.
igår visade sig hösten från sin bästa sida, det var varmt på altanen när jag lagt mig i badenbaden stolen. Hade glömt att ställa in dem så de passade ju bra medan ungarna lekte med alla löven i trädgården.

Nu när eken har för evig ramlat ner så har vi ju inte så där hemskt mycket löv att klaga över. Fast grannens gigantträd släpper ju ut sin skörd av ruttnande löv över min trädgård. Och det innebär ju att JAG på nåt sätt måste ta hand om dem. Fast jag har en plan. Tänker smita ut mitt i natten när kärringen sover och köra med lövblåsen. Sedan har jag en fin gräsmatta och hon har fullt med löv, hahahaha.

Smart tänkt, va.
Det är sånt som man funderar på när regnet faller ner, och jag ser hur alla löven blir tyngre och tyngre...

Som sagt. Idag så är det trist. Vinden viner utanför, och kära svärmor har tagit med sin två av barnen (de mest väluppfostrade, för tillfället) upp till sig så jag kan vila lite.
Viktor är på något annat sorts humör idag. Han vill inte. Vil inte något.
Vill inte äta.Vill inte leka. Vill inte. Vill inte.

Känner väl av höstvädret han med antar jag.
Slängde iho en god soppa:

kräftsoppa. Den passade bra nu när det rasslar utanför knuten och man behövde nåt varmt i magen:
Här kommer den:

4-6 port (beroende på om den serveras som förrätt eller huvudrätt)
2 msk margarin
2 stora morötter
2 msk vetemjöl
1 liter vatten
2 fiskbuljongtärningar
400 g kräftost (mjukost)
1 burk kräftstjärtar
2 dl creme fraiche
cayennepeppar efter tycke och smak
dill


Grovriv morötterna och fräs dem tillsammans med margarinet och vetemjölet i en kastrull. Späd med vatten och tillsätt sedan buljongtärningarna och låt det puttra en stund. Ha i kräftosten, creme fraichen och dillen och sjud på svag värme ytterligare en stund. Smaka av med cayennepeppar. Hacka kräftstjärtarna grovt och häll ner dem i soppan och låt allt bli varmt. (Vill man ha en slät soppa så kör några varv med mixerstaven i innan kräftorna åker i). Servera med gott (vitlöks-) bröd!

  

Smakade bra.
Funderar på om jag helt enkelt skall tända brasan och sätta mig och läsa en bok för den lille gaphalsen.
Så här glad brukar han ju vara:


Vad tycker du då?...

Skriv vad du tycker (snällt tack):

Jag heter så mycket som:
Glöm aldrig mig!?

E-post: (syns inte)

URL/Bloggadress:

Vad jag vill ha sagt är...:

Trackback
RSS 2.0