Makt - en definitionsfråga.

Ja, jag kan inte släppa Linda Rosing, det förstår ni ju.

Jag läste artikeln igen, och när hon säger att hon har makt å börjar det ringal och kvida i magen på  mig. Jag tror inte Linda vet vad som menas med makt.

Jag går snabbt in på Wikipedia för att kunna definiera ordet:

Makt, sociologiskt, organisationsteoretiskt och filosofiskt begrepp som beskriver möjligheten att efter egen vilja fatta beslut som verkställs. Makt är ett relativt begrepp, som förutsätter minst två parter: en part A som begär något, och en annan part B som uppfyller denna begäran. Premissen för att A skall ha makt är att B är beroende av A. Beroendet kan vara olikartat till karaktären, och A kan i vissa fall framkalla detta förhållande.

Man talar om att man måste ha tillgång till maktresurser. Maktresurser kan vara:

1) Retorisk förmåga. 2) Kunskap (okunnighet är vanmakt). 3) Prestige och status. 4) "Närhet till makthavarens öron". 5) Kontroll av produktionsmedel. 6) Kontroll över opinionsbildning.

Nu måste jag bena ner punkt för punkt:

1) Jag kan bara inte tänka mig att Linda Rosing ens förstår innebörden av den retoriska förmågan. Och behöver man använda sig av en spökskrivare till sin blogg så har man inte en susning om vad retorik är.

2) Kunskap. Jag tror inte kunskap om vilka barer som släpper in en gratis och vilka skumma typer man skall ringa till för att få roliga piller innefattas in begreppet kunskap. I detta sammanhanget bör ju kunskap vara ett högre tillstånd av vetande. Eller?

3) Prestige och status. Här är väl det området som man kan överhuvudtaget diskutera om Frk. Rosing kan hävda sig i. När det gäller prestige: Status och rang i flocken? Eh, vilken flock? Visst i innegänget i Stureplaaaans mikrokosmos där ytliga prestationer och glättiga latexkläder kan få vem som helst att glänsa så visst....
rang? Kan tro att den är rätt låg egentligen. Tänk babiansamhälle. Tänk flocktänkande. Tänk hackkyckling.

4) Nej, Linda, inga makthavare lyssnar till dig. Tvärtom. Lagstifta mot!!!! Tänk Unika partiet! Brrrr.

5) kontroll av produktionsmedel. Nej Linda det innebär inte det du tror. det har inget med silikonbröst som kan användas som handelsvara. Det går liiite djupare än så.

6) Kontroll över opinionsbildning. Ja. opinionen, det handlar om politiska frågor, och så vitt jag kan förstå så har ju Linda lite låg credd när det gäller detta. hur gick det för Unika partiet? Kom ni över 4% spärren? Kom ni över 0,2 promille-spärren? Nej. nej och åter nej.
och Nej, Linda, man kan inte välja in riksdagsmän via en dokusåpa. Även om DU tycker att det skulle vara demokratiskt.


Wikipedia fortsätter: Maktutövning är kostsam. Ju mindre maktresurser en makthavare behöver använda, desto billigare blir det för honom. Det gäller därför att finna metoder som kostar så lite som möjligt för den som innehar makten.

Det är dyrt med Botox och silikon Linda. Du som tjänat 44 900 kronor (taxeringsår 2007), kan man ju undra till vad du har för sidoinkomster?  Och eftersom du inte har mycket maktresurser att tillgå så borde det bli dyrt för dig. Men, what the heck,  kanske du får komma in gratis, och kanske du inte behöver betala för dina linjer som du drar.

Så Linda, vad har du för makt? Du kanske har makten att vända synen på små tjejer i förpuberteten som tror att stora bröst och nakenexponering under bästa sändningstid är något att sukta efter. Att bli en del i ett B-lag av "kändisar" som har blivit kända, inte för några storartade prestationer i mänsklighetens tjänst, utan för att man svängt runt med sillisarna i teverutan. Att hon sedan spär på att mena att hennes största hobby är att besöka sin likala Botox-hallick för att spruta in och upp saker i kroppen för att hon vill se "naturlig" ut kan ju verka helt världsfrånvänt.

Men vad vet jag. Men nästa gång Linda uttalar sig om makt, och om hennes status i samhället så kommer jag ligga på och vara kritisk.

För om inte vi skyddar våra små i samhället och ger dem en vettig syn på saker och ting, vem skall göra det då? Linda Rosing?

Jag är Batman, jag är WonderWoman, jag är Robin, Flash Gordon, eller han snubben i "Titta han flyger".

jag håller utkik.

Mooaaahhhaaahhaaaaaa   (mitt hemskaste skratt)


Vad tycker du då?...

Skriv vad du tycker (snällt tack):

Jag heter så mycket som:
Glöm aldrig mig!?

E-post: (syns inte)

URL/Bloggadress:

Vad jag vill ha sagt är...:

Trackback
RSS 2.0