Tips från coachen; ät inte liljekonvalj

Igår satt jag och minded my own business s.a.s, eller rättare sagt jag hade gått på lunch utan att ta mobilen med mig. Första gången som jag inte har med den. Oddsen på det liksom.
I alla fall, kommer tillbaka till mitt arbetsrum och ser att en fasligt massa människor har varit flitiga att ringa...
det var både maken, skyddat nummer och....DAGIS.

Gulp.
och ett meddelande fån maken att:
Ring mig så snabbt du kan.

ringer upp, och då är han på väg ut till dagsi med ambulansen för att hämta Viktor, som uppenbarligen var hungrig och hade gått upp i skogen och stoppat i sig liljekonvaljbär.
jag har ätit blåbär, sa han till fröken. och pekat på liljekonvanljbären medan han torkade bort den röda saften som rann ned för hakan.

Jag citerar från giftinformationscentralen:

Liljekonvalj

Convallaria majalis
Växten är giftig. Speciellt blommor och blad innehåller ämnen som är irriterande och som kan påverka hjärtat. Allvarliga förgiftningar är dock ovanliga. Förtäring av blomvattnet är ofarligt.

Symtom: Magbesvär. I allvarliga fall eventuellt även hjärtrytmrubbningar.

Åtgärd: Om mer än 5 bär, blomklockor eller andra växtdelar förtärts, ge kol och kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.

Jodå, och med viktor så kan man ju riktigt inte veta....han har en egen smak. Han tycker en del saker är gott som naturen satt en vråläcklig smak på för att visa; OBS Giftig!!!" Ät inte mig!

men jodå. det hade han.

Så det var raka vägen in till barnakuten, och där fick vi ge honom kol.
och kol brukar ju vara något som man får tvinga i folk för de tycker det är så enormt äckligt så det finns inte. Så ni förstår ju hur Villes smak är när han fått kolet och säger: MMMM....mera glass.

jaha du.
Sedan hade han fått förhöjd puls som lade sig på eftermiddagen. Vi fick helt enkelt ligga för observation och han tyckte att det var så trevligt så. där fick han isglass, och ligga i sängen och se på film. Ingen nöd på honom inte.

men i alla fall.

Nu mår han bra och alla liljekonvaljväxter är bortrensade från dagis. det gjorde de ett par timmar efter att han fick åka.
Då blev det fart på Vidingehem....(de som äger byggnaden)

Så; ät inte liljekonvalj. Det kanske SER gott ut, men ta inga risker..


Vad tycker du då?...
>Jag som skrev: Linda

Jisses....är de så GIFITGA...det hade inte ens jag en aning om...de lyser så fina så jag förstår att han ville smaka....tur i oturen att det gick bra...man tycker inte att det ska behöva hända de borde väl rensa bort sånt vid ett dagis MEN MEN nu kanske de ha lärt sig nåt.....



Gott att få äta isglass och se på film :-)

2008-09-27 @ 06:10:45
URL: http://aragon.blogg.se/

Skriv vad du tycker (snällt tack):

Jag heter så mycket som:
Glöm aldrig mig!?

E-post: (syns inte)

URL/Bloggadress:

Vad jag vill ha sagt är...:

Trackback
RSS 2.0