Helt enligt praxis...

Allvarligt.
kanske skall åklagaren ta sig en liten paus och läsa på egentligen vad som hände den dagen när lilla bebisen dog.

kanske skulle hon ha läst i journalen, och inte bara protokollet från patologen. OM hon hade läst i journalen så hade hon kunnat sett att det var ett team av läkare som beslöt sig för att avbryta den livsuppehållande behandlingen.

Sånt händer varje dag.

varje dag har man slitit och kämpat för att rädda någons liv, men ibland kommer man till en punkt där man tvingas inse att det inte finns något mera att göra. man har kommit till vägs ände. Då fattar man ett beslut om att stänga av de apparater som håller patienten vid liv. Om man inte var uppkopplad till dessa, så skulle man inte leva.
För att minimera risken för att någon lider i onödan så ger man vissa läkemedel för att minska ångest och smärta.

man hade beslutat detta. Och OM åklagaren istället hade bestämt sig för att kolla i journalen så hade denna info stått där.

men det är klart, vill man göra sig ett namn snabbt, så kör på bara. Peka ut någon och veva igång rättsmaskineriet.

Rättsäkerhet? vad är det?

Jag hoppas bara att det finns sådana läkare som ser till att jag, om jag någongång skulle hamna i en sådan situation ser till att jag inte behöver lida det sista jag gör i livet.

Än är säkert inte sista ordet sagt...

Vad tycker du då?...
>Jag som skrev: Henrik

Jag håller med, det här handlar inte om aktiv dödshjälp utan rådande medicinsk praxis då en livsuppehållande åtgärd avslutas. Det handlar om att lindra en patients lidande i livets slutskede, inte att avsluta det. Samtliga läkare i landet utövar denna princip hos döende människor, det är det som är det absurda. Att doserna av narkotikaklassade läkemedel blir stora är helt ointressant, eller? Är inte det grundläggande i denna typ av vård att patienterna skall slippa lida? Följer man FASS rekommendationer angående dosering skulle den terminala vården snarare liknas tortyr. Jag jobbar med det här och kan garantera dig att samtliga läkare i landet som haft en terminal patient är skyldiga till dråp, om man skall följa åklagare Brandts linje.

2009-03-08 @ 12:52:25
>Jag som skrev: treamigos

Henrik:

Jag har jobbat med detta, och jag har uppenbarligen också gjort mig medskyldig till mord om man skall gå efter åklagarens linje.



Jag hoppas verkligen att de släpper barnläkaren NU och så hoppas jag på att åklagaren funderar hårt och länge på hur hon själv vill ha det den dagen det kanske blir hennes tur (eller en anhörigs) att få lindring vid terminalvård.

2009-03-08 @ 13:22:10
URL: http://treamigos.blogg.se/
>Jag som skrev: Gissan

Läste om tjejen som blev opererad av nån praktikant som fick ringa sin handledare och få instruktioner per telefon. Tjejen kan inte gå eller prata idag. Läkaren jobbar kvar! Känns som att det är allvarligare än historien om "barmhärtighetsmordet"...



Btw.. jag har en utmaning till dig inne hos mig... om du vill och orkar...inget tvång.

Ha en skön söndag

Kram Gissan

2009-03-08 @ 18:37:13
URL: http://gissan.blogspot.com

Skriv vad du tycker (snällt tack):

Jag heter så mycket som:
Glöm aldrig mig!?

E-post: (syns inte)

URL/Bloggadress:

Vad jag vill ha sagt är...:

Trackback
RSS 2.0