okvädningsord från en sexåring

Tidigare ikväll sa  Hugo som är 6 år.
-Mamma, vet du vad NN (klasskompis) kallade mig?
-Njaeeee sade jag och började ana oråd.
-BÖ och slutar på G.  (de är SEX ÅR!!!!!)

-Vet NN vad bög betyder sa jag?
-Nej. och det visste inte ju Hugo heller
Så jag satte mig på huk och förklarade att pojkar kan tycka om flickor, och flickor kan tycka om pojkar, och flickor kan tycka om flickor och pojkar kan tycka om pojkar.
-Jaha, sa han.
- Och bög kan vara ett litet taskigt ord om killar som tycker om killar, sa jag.
-Jaha, sa han , och så lät det som om det var den självklaraste sak i världen att man kan gilla vem man vill.
-Jag tycker om Emil, sa han.
-Ja det finns ingen som kan säga till dig vem du får tycka om eller inte.

Och tänk om det kunde vara så enkelt. men nästa gång NN kallar nån för det så skulle hugo fråga honom om NN vet vad det ordet betyder. "För då kan du säga till NN att du vet vad ordet bög betyder. Jag tror inte att NN vet vad ordet betyder egentligen. Tänk, då vet du mera än vad han gör", sa jag.

Ibland undrar jag vart de får allt ifrån.
Men det gäller nog bara att vara tydlig som förälder och visa på en mycket större vidsynthet än det trångsynthet som de säkerligen drabbas av ett otal gånger i livet.

Led vägen!

Vad tycker du då?...
>Jag som skrev: Linda

Skönt.....det var inte ELiaz som sa det idag....han är hemma fortfarande från skolan :-) MEN han har sagt det för att det säger man när man blir arg....hm...fick förklara....men vet inte om det fastnar......

2008-04-09 @ 22:12:50
URL: http://aragon.blogg.se
>Jag som skrev: Pappa C

Skön blogg!!!
Skall med spänning fortsätta läsa...

2008-04-10 @ 08:05:11
URL: http://www.pappac.se

Skriv vad du tycker (snällt tack):

Jag heter så mycket som:
Glöm aldrig mig!?

E-post: (syns inte)

URL/Bloggadress:

Vad jag vill ha sagt är...:

Trackback
RSS 2.0