ännu konstigare konst

ja nu har jag ju plötsligt snöat in på konstig konst.
Hittade precis en artikel i tidningen
Folk upprör sig över mystisk konst, eller rättare sagt konstnärer som utger sig för att vara just konstnärer. och sedan får de skattpengar för det. Men vem skall döma om vad som är god konst eller inte?
Å andra sidan hade de en liten lista över saker som stört folk.


1996: RYSSEN BET BESÖKARE
Den ryske konstnären Oleg Kulik låtsades vara en hund och bet utskällningens besökare i benen när de gick förbi. Först blev det kaos bland besökarna i Färgfabriken och sedan kallades polisen till platsen och grep Kulik.

2005: BLODET I BASSÄNGEN

Dror Feilers konstverk "Snövit och sanningens vansinne" bestod av en bassäng fylld av blodrött vatten. I bassängen flöt en flotte med ett foto av en självmordsbombare. Konstverket uppmärksammades när Israels ambassadör Zvi Mazel vandaliserade konstverket genom att välta ner en lampa i bassängen.

2007: KISS-KONSTNÄREN
Under MADE-festivalen på Norrlandsoperan kissar den spanska konstnären Itziar Okariz på scenen. För det får hon 10 000 svenska skattekronor och en flygbiljett till Umeå. "Det blir så pinsamt. Att dessutom skattebetalarna ska stå för det här, det är omdömeslöst.", säger kommunalrådet Anders Ågren.

2008: HJORTRONSNOPPEN
Gällivarekonstnären Tord Pettersson vill smycka en rastplats längs vägen med en enorm snoppskulptur, krönt med ett hjortron - för att skapa debatt om det låga barnafödandet, uppger TT.


Alltså, man kan säga det ena och det andra om detta. Men att stå på en scen och kissa på sig, det har jag också svårt att se i vad det konstnärliga ligger. I så fall borde alla landets långvårdsavdelningar få extra mycket kulturbidrag för där kissar folk ner sig hela tiden. För att inte tala om alla förskolor. Kanke man kan ta och göra en utsällning av kisseblöjor?
Kalla det för vad som helst, inkassera fett kulturstöd.

Och sedan undrar jag vad det lilla hjortronet hade på snoppskulpturen att göra? Är det ett regionalkulturellt uttryck?
Ellerär det bara så att konstnären är en gubbsjuk snuskgubbe som gillar att se fallossymboler på rastplatser?

Vem vet. Inte jag. jag lämnar bollen vidare.

Vad tycker du då?...
>Jag som skrev: Johan Lindell

Konsten är du.

Flera olika människor kan ta varsin penna och rita ett streck. På avstånd är det bara varsitt streck. Vid en närmare granskning har varje individs personlighet satt sitt avtryck i respektive streck. Vilket som är finast kan man naturligtvis inte säga. Möjligen vilket som är rakast och vilket som är snedast. Men menade personen med det snedaste strecket något med det? Gjorde hon det börjar konsten där.



Att kissa på en scen kan ju låta rätt skumt. Och, nej, jag förstår inte heller vad hon menar med det. Men någonstans får man väl lita på att andra gör det.



Att skapa innebär ju inte enbart att rita, skriva eller bygga. För ett barn är det en konst att lära sig gå. För en idrottsman kan konsten vara att göra det snyggaste målet. Men för oss som kallar sig konstnärer handlar det oftast om ett sätt att kommentera sin samtid på.

2008-05-05 @ 22:33:29
URL: http://www.jois.blogdrive.com

Skriv vad du tycker (snällt tack):

Jag heter så mycket som:
Glöm aldrig mig!?

E-post: (syns inte)

URL/Bloggadress:

Vad jag vill ha sagt är...:

Trackback
RSS 2.0