dagens aktivitetsmorsa

ledigt. Lov. panik över att man måste aktivera ungarna. Inte kan de vara inne och spela PS3 hela lovet.
Nej tack. Då kommer den där lilla gubben som kallas det dåliga samvetet och bankar på med sin stora slägga.

Så vi har åkt till Leos Lekland. Hugo och hans kompis E springer som galningar upp och ner, klättrar som små apor, åker som små racerförare, och låter adrenalinet fullständigt flöda över.  Småkillarna är faktiskt (och varför skriver jag ordet faktiskt, precis som om det skulle vara absolut förbjudet att de skall vara där) på dagis för idag skall de gå till ålderdomshemmet och sjunga för "de gamla" som Gurkan säger. De har övat och övat på en massa sånger, så de är redo för uppträde. Hämtar dem tidigt istället. de skall ju inte missa sin scendebut. Även om den är på ett ålderdomshem. Lite fint så där, kan jag ta upp när de söker till Idol om sisådär tjugo år. Började sin karriär som påsksångare på ålderdomshemmet....

Så. Aktivitet. Springa ha det så himla roligt. Göra en massa saker. bara för att det är lov. Men annars då?
Jag försöker att sprida ut det lite istället över året. Det skall ju inte bara vara på lov-veckorna som alla saker skall ske. Vi var ju faktiskt i Sälen förra veckan.

Och nu?

Sedan kommer de tillbaka til skolan, så frågar de varandra: Vad har du gjort på lovet. Som om det vore nån jäkla tävling liksom. Den somhar varit på långresa i Karibien vinner. (enligt vem) och den som bara har varit hemma är det lite synd om. stackars barn som fått vara hemma med sina föräldrar. Det finns många barn som får åka på resor och semestrar och får skidor och saker som ändå  får STRYK. och det finns barn som inte har möjlighet att åka på en massa resor som är hemma men som har tusen gånger bättre kvalitets med sina föräldrar.

Det skall aktiveras hela tiden. När får barn vara barn? Hinna vara barn? Barn måste få ha det lite tråkigt också. Det anser jag. Barn måste lära sig att aktivera sig själv. Att kunna se att livet kan vara trist ibland, men då får man det inte roligare än vad man gör sig.

Vissa håller på hela tiden. Minsta lilla stund barnen är "lediga" så skall det pysslas, det skall idrottas, det skall spelas instrument, det skall bakas, det skall läsas, det skall spelas, det skall aktiveras till förbannelse. En liten moderation är inte av ondo, anser jag.

ta det lugnt! Barn mår bra av att bara få vara med sig själva en stund. Att hinna fundera lite på livet, och att man sedan finns där för att möta deras frågor. Självklart. 

jag får prestationsångest för mindre. Urk.

nej. mera eftertanke och mindre aktivitet. planerade aktiviteter alltså. Man behöver inte ha att göra hela tiden.
 


Det är skönt att bara VARA också. 


Vad tycker du då?...

Skriv vad du tycker (snällt tack):

Jag heter så mycket som:
Glöm aldrig mig!?

E-post: (syns inte)

URL/Bloggadress:

Vad jag vill ha sagt är...:

Trackback
RSS 2.0