Seriös? Svårt.....

Ja, Simone, jag håller med dig. Det kan vara svårt att vara seriös. Men varför är det så att om man är lite skojfrisk och käck (vilket  ord egentligen) så ses man av vissa som oseriös!!!
Måste det vara så? Jag kan väl vara bra på mitt jobb och göra det jag ska även om man är glad?
Det är ju supertrist att jobba med ultrasura människor. Och varför sätter man likhetstecken mellan seriös och allvarlig?? Man kan väl vara glad och seriös? Eller finns det nån motsägelse där? Jag vet inte.
trist bara. Och ordet trist = seriös? Måste man vara trist när man är seriös?

Det är kanske så att man betraktar ordet seriös som en synonym med orden trist, allvarlig, tråkig.  Visst är seriös=allvarlig men inte på det sättet menar jag nu. (som i sjukdomssammanhang tex)
Om man är glad så ses man inte som seriös. Och då betyder det ju att man inte tar sitt jobb på allvar?! Och DET är ju fel tycker jag.
Men det är bara semantik? Eller en pragmatisk fråga? Vad tror ni?
Men vad vet jag. jag är bara okunnig antagligen.
//lotta  - ingen språkvetare.

Förresten;
Kan inte Fredrik Lindström komma till min räddning?? Han är ju suverän på detta?!?!?
Hallå Fredrik! Hjälp!!! Du kan inte komma till min räddning? (det är pragmatik det)

Vad tycker du då?...

Skriv vad du tycker (snällt tack):

Jag heter så mycket som:
Glöm aldrig mig!?

E-post: (syns inte)

URL/Bloggadress:

Vad jag vill ha sagt är...:

Trackback
RSS 2.0