Höstlov.

...det kan utvecklas sig till den berömda "Hell week"

Ja, det är supermysigt att umgås med sina nära och kära dygnet runt i en vecka, men kan man inte vara ute och måste gå och dra på varandra inne så.....barnen går ju varandra på nerverna till slut. och jag på dem.

idag har vi i alla fall varit på stan , käkade och sedan gick vi på bio. Och det var faktiskt första gången för smågrabbarna.
med gapande munnar och et flin på läpparna så såg vi på Spöket laban. Jag lyckades nicka till en liten liten stund och det var tur för sedan var det slut. Men barnen satt där lyckliga och popcornprickiga om kinderna.

Och så var det dags för den sedvanliga "städa trädgården dagen" Jo så är det. Jag rensade altanen från en massa bråte och bar bort utemöblerna, Hugo var på sitt bästa humör och hjälpte mig att sopa av altanen.

Men så är det. Nu den här veckan så har man liksom ingen ursäkt för att man vill chilla lite, nä nu skall det hittas på aktiviteter dag som natt, det skall vara inbokat och man skall göra det och det och det med familjen och hej och hå.
Snacka om prestationsångest.

Tidningarna är fulla med tips och ideér som nästan känns som ett måste, krav på den perfekta familjeverksamheten. man skall åka til äventyrsbad, gå på bio, plocka svamp, valla får, åka utomlands, hälsa på intet ont anande släktingar, odla bomull, tälja, bada vedeldat, växla till D-mark eller vad man nu skall hitta på.

jag gilar bättre den gamla varianten:
Så här säger Wikingpedia::
Höstlov, potatislov, är ett skollov som infaller då det land de berörda skolorna ligger i har höst/tidig vinter. Tidigare hade man ofta "potatislov" så att skolbarnen kunde vara hemma och hjälpa till med att plocka lingon och skörda potatis.

Men nu kan man ju inte skicka ut barnen och skörda potatis. Det räcker inte nu för tiden att umgås och bara VARA. Nä det skall vara UPPLEVELSER som barnen skall MINNAS upp i vuxen ålder. Det skall vara kVALITETSTID för hela slanten. För man hinner ju liksom inte umgås med sina barn på vardagarna.
Det skall vara upplyftande, informativt och behagligt. Det känns som om man är en sämre förälder om barnen inte får uppleva segelflyg eller klippklättring, Atlantsegling eller varför inte spa-vecka på höstlovet.

Jag bojkottar.
jag går på bio. Och tvingar mina barn att hjälpa till att städa trädgården. sedan skall vi gå ut i skogen och grilla korv.
Kanske kan det bli lingonplockning.....

det ni.
Det räcker långt. Så länge man är NÄRVARANDE......mentalt alltså. 


Vad tycker du då?...

Skriv vad du tycker (snällt tack):

Jag heter så mycket som:
Glöm aldrig mig!?

E-post: (syns inte)

URL/Bloggadress:

Vad jag vill ha sagt är...:

Trackback
RSS 2.0